Skip to main content

Aurat



Pendapat mazhab Syafi’ie, aurat wanita di depan lelaki ajnabi (bukan mahram) adalah seluruh tubuh. Sehingga mereka mewajibkan wanita memakai purdah/niqab di hadapan lelaki ajnabi. Inilah pendapat muktamad mazhab Syafi’ie.

1. Asy Syarwani berkata:

إن لها ثلاث عورات : عورة في الصلاة ، وهو ما تقدم ـ أي كل بدنها ما سوى الوجه والكفين . وعورة بالنسبة لنظر الأجانب إليها : جميع بدنها حتى الوجه والكفين على المعتمد وعورة في الخلوة وعند المحارم : كعورة الرجل »اهـ ـ أي ما بين السرة والركبة ـ

“Wanita memiliki tiga jenis aurat, (1) aurat dalam solat (sebagaimana telah dijelaskan) iaitu seluruh badan kecuali wajah dan telapak tangan, (2) aurat terhadap pandangan lelaki ajnabi, iaitu seluruh tubuh termasuk wajah dan telapak tangan, menurut pendapat yang muktamad, (3) aurat ketika berdua bersama yang mahram, sama seperti lelaki, iaitu antara pusat dan lutut.” (Hasyiah Asy Syarwani ‘Ala Tuhfatul Muhtaaj, 2/112)

2. Syaikh Sulaiman Al Jamal berkata:

غير وجه وكفين : وهذه عورتها في الصلاة . وأما عورتها عند النساء المسلمات مطلقًا وعند الرجال المحارم ، فما بين السرة والركبة . وأما عند الرجال الأجانب فجميع البدن

“Maksud perkataan An-Nawawi, ‘aurat wanita adalah selain wajah dan telapak tangan’, ini adalah aurat di dalam solat. Adapun aurat wanita muslimah secara mutlak di hadapan lelaki yang masih mahram adalah antara pusat hingga lutut. Sedangkan di hadapan lelaki yang bukan mahram adalah seluruh badan.” (Hasyiatul Jamal Ala’ Syarh Al Minhaj, 411)

3. Syaikh Muhammad bin Qaasim Al Ghazzi, penulis Fathul Qaarib, berkata:

وجميع بدن المرأة الحرة عورة إلا وجهها وكفيها ، وهذه عورتها في الصلاة ، أما خارج الصلاة فعورتها جميع بدنها

“Seluruh badan wanita selain wajah dan telapak tangan adalah aurat. Ini aurat di dalam solat. Adapun di luar solat, aurat wanita adalah seluruh badan.” (Fathul Qaarib, 19)

4. Ibnu Qaasim Al Abadi berkata:

فيجب ما ستر من الأنثى ولو رقيقة ما عدا الوجه والكفين . ووجوب سترهما في الحياة ليس لكونهما عورة ، بل لخوف الفتنة غالبًا


“Wajib bagi wanita menutup seluruh tubuh selain wajah telapak tangan, walaupun penutupnya tipis. Dan wajib pula menutup wajah dan telapak tangan, bukan kerana keduanya adalah aurat, namun kerana secara umum keduanya cenderung menimbulkan fitnah.” (Hasyiah Ibnu Qaasim ‘Ala Tuhfatul Muhtaaj, 3/115)

5. Taqiyuddin Al Hushni, penulis Kifaayatul Akhyaar, berkata:

ويُكره أن يصلي في ثوب فيه صورة وتمثيل ، والمرأة متنقّبة إلا أن تكون في مسجد وهناك أجانب لا يحترزون عن النظر ، فإن خيف من النظر إليها ما يجر إلى الفساد حرم عليها رفع النقاب

“Makruh hukumnya solat dengan memakai pakaian yang bergambar atau lukisan. Makruh pula wanita memakai niqab (purdah) ketika solat. Kecuali jika di masjid keadaannya susah dijaga dari pandnagan lelaki ajnabi. Jika wanita khuatir dipandang oleh lelaki ajnabi sehingga menimbulkan kerosakan, haram hukumnya melepaskan (tidak memakai) niqab (purdah).” (Kifaayatul Akhyaar, 181)

Comments

Popular posts from this blog

10$ dibalas 50$

Di dalam kelas,, Sebelum rehat... A pon bkata la depan S.. "nak duit sposen..nak beli jeli" Kbetulan dalam pencil box S ade sposen, S pon bg la kat A.. Tu je duit terakhir yg ade pade S... Lpas rehat, subjek Kimia.. S pon bersiap2 nk pegi makmal sains... Tibe2 dye terfikir, 'macam mane kalau ade budak laki yg ceroboh beg aku' Dalam beg S ade ubat.. Dye pon bukak la poket blakang beg... Mase nak ambik ubat tu, ade la duit 50 sen dalam poket beg tu... S pelik, x pernah pon dye letak duit kat dalam poket tu... S teringat kata2 ustzh pg tadi slpas solat Dhuha.. "Kalau kite buat sesuatu benda dgan ikhlas, InsyaAllah Allah gandakan pahala dye.. Cth: Kite bace Al-Quran, satu huruf dah 10 pahala... Bnyak kan kite dapat kalau bace satu page,,apatah lagi satu surah pnjang... Betapa Allah sayangkan kite.. Ade amalan yg Allah balas haritu jugak, ade amalan yg Allah balas lewat ckit..Balasan tu pulak dalam macam2 bntuk...Kesihatan yg baik, duit, anak yg soleh dan soleh...

DAH MACAM-MACAM SAYA CUBA IKHTIAR UNTUK HAMIL

DISCLAIMER : I'm not a doctor. Tapi aku cuma nak ceritakan sedikit tentang kisah-kisah liku-liku yang aku hadapi sepanjang usaha untk dapatkan zuriat. . . Seperti pasangan-pasangan lain, aku dan suami juga berhasrat untuk memiliki anak seawal perkahwinan. Tetapi apakan daya aku hanyalah manusia yang mampu berhasrat. Boleh dikatakan setiap hari, aku akan 'google' dan 'search' apa cara yang boleh lakukan untuk cepat hamil. . . Hari berganti hari, bulan berganti bulan, tahun berganti tahun. Aku masih usaha dengan melakukan pelbagai cara. Aku juga ada berjumpa doktor setiap 2 bulan sekali untuk memantau kesuburan kami suami isteri. Cakap saja apa petua yang aku tak buat. Hampir semua aku cuba tanpa putus asa. . . . Tapi itu semua perancanganNya. Allah masih belum mahu mengurniakan zuriat kepada aku. Siang malam tak putus-putus aku berdoa. Betapa aku ingin memiliki zuriat sendiri. Sehinggalah suatu hari tu, aku ada berjumpa ustaz. Aku bertanyakan kepadanya maca...

Puasa Pada Hari Jumaat

Di dalam mahzab Syafie, hukum berpuasa sunat pada hari Jumaat tanpa disertakan puasa sunat pada hari Khamis atau tidak disertakan puasa sunat pada hari Sabtu adalah makruh. Dari Muhammad bin Abbad bin Ja’far, “Aku pernah bertanya kepada Jabir: Adakah Nabi melarang berpuasa sunat pada hari Jumaat ? Jabir menjawab: Ya." (HR Muslim). Dari Juwairiah, “Bahawa Rasulullah SAW masuk kepada saya pada hari Jumaat sedang saya berpuasa. Maka sabdanya: “Adakah engkau sudah berpuasa kelmarin? Saya menjawab: Tidak. Sabdanya: Adakah engkau akan berpuasa esok? Saya menjawab: Tidak. Baginda bersabda: Hendaklah engkau berbuka.” (HR Bukhari) Nabi bersabda, “Hari Jumaat itu adalah hari Eid (hari raya), maka janganlah jadikan Eid kamu itu sebagai hari kamu berpuasa, kecuali kamu berpuasa sebelumnya atau sesudahnya.” (HR Ahmad) Dari Abi Hurairah r.a, Rasulullah SAW bersabda: “Janganlah kamu berpuasa pada Jumaat, kecuali bersama satu hari sebelumnya atau satu hari sesudahnya". (HR Muslim).